Zanim jakikolwiek klient otrzyma pożyczkę czy kredyt, musi najpierw złożyć wniosek. To właśnie na podstawie danych z takiego formularza bank czy parabank ocenia zdolność kredytową wnioskującego i podejmuje ostateczną decyzję. Weryfikacja klienta nie zawsze jest tak szczegółowa, jak mogłoby się wydawać. Pomijając wątpliwą etyczność takiego zachowania, nie każde kłamstwo w takim wniosku musi zostać wykryte. Trzeba jednak zaznaczyć, że osoba, które poda bankowi czy firmie pożyczkowej nieprawdziwe dane, musi się liczyć z ewentualnymi konsekwencjami prawnymi.
Oszukani klienci bliżej sprawiedliwości
Sprawa oszustw dokonywanych przez firmę pożyczkową, która działała pod 3 nazwami – Polska Korporacja Finansowa Skarbiec Sp. z o.o., Pożyczka Gotówkowa sp. z o.o. oraz Pomocna Pożyczka Sp. z o.o. – trwa już od kilku lat. Temat nieuczciwych praktyk tego parabanku, który przyczynił się do utraty łącznie ponad 180 milionów złotych przez co najmniej 75 tysięcy klientów, był wielokrotnie nagłaśniany przez media. Według komunikatu Prokuratury Krajowej, od listopada 2013 roku do 17. lipca 2017 roku organ ten skierował do sądów w Krakowie i Gdańsku 2885 pozwów w imieniu oszukanych, a łącznie zarejestrowano aż 4858 spraw cywilnych. Choć cała procedura trwała długo, to wiele wskazuje na to, że klienci w końcu doczekają się sprawiedliwości.